1 Eylül 2013 Pazar

ÇOK ÇOK KOLAY LÜTENİTSA (AJVAR SOS)TARİFİ

Bursa'da yaşayan bir Karadenizli olarak üzerimde ciddi bir mahalle baskısı var.Kimi görsem kiminle konuşsam,"nasılsın" sorusunun müşterek bir cevabı var:Ne olsun kışlık hazırlık yapıyorum.Biz Karadenizliler "mısırı kurutur,ambarda duruturuz" o kadar.Kışın hamsi var,karalahana var daha ne olsun:)Fakat bu lütenitsa var ya, hamsi alınmasın o başka birşey.Nasıl hamsi balık değil, hamsidir.Lütenitsa da kahvaltı sosu değil, lütenitsadır.Derin bir hüzünle eve vardım.Internetten 30 kadar tarif okudum.Kar zarar hesabı yaptım.Üç kavanoz sosa bunca zahmet?Hayır yapamam.Bu gün pazara gittim, Farkında olmadan malzemeyi düzdüm.satıcıya bu biberlerin acısı yokmu?Diye sordum."Abla burası sosyete pazarı acı ne arasın burda" dedi.Hay Allahım aklıma mukayyet ol,nesi var bu insanların?Her şeyi bize iki misline satıyorlar diye adam kendini sosyete pazarcısı ilan etti.Bizim mahallenin sakinleri zaten akşam yemeğinde taze fasulye değil,yer mantarı yatağında bıldırcın yiyor.Neyse mevzumuz bu değil.Sıkı durun öyle bir şey buldum ki artık benim ülkemin zamanı az kadınları da  yuvalarında kışları kızarmış ekmeğe lütenitsa sürebilecek.Hah hayy çok keyifliyim.Bir saatte 5 tane 300,2 tane 500 gr.lık kavanoz lütenitsa yaptım.Lütfen daha önce duyan veya yapan varsa söylemesin.Ne olacak canım ben öyle zannedeyim.Ben buldum.Keyfim bozulsun istemiyorum:)Hadi millet toplaşın Emine usulu lütenitsa yapıyoruz.
Malzemeler:
  • 1 kilo domates (ben daha az su içerdiği için armut domates kullandım,bunu da satıcı söyledi.Allahım bütün pazar ne yaptığımı biliyor)
  • 1,5 kilo salçalık kırmızı biber
  • 1 kilo patlıcan(ben 3 tane bostan patlıcanı kullandım)
  • Yarım kilo havuç (tatlı-ekşi sosları sevmediğim için kullanmadım)
  • 2 baş sarımsak (ben seviyorum azaltabilirsiniz)
  • 1su bardağı zeytinyağı
  • Yarım su bardağı sirke (kesinlikle kokusu kalmıyor)
  • Tuz,biberler acı olmadığı için pul biber
  • Yarım kilo kahvaltılık sivri biber(şart değil,ben çok seviyorum)
  • 2 kaşık iyi kalite salça,(salça konulmasa da olabilir. Havva'nın annesinin tarifinde vardı.O bu işin uzmanı,o yüzden ben kullandım)
Yapılışı:
  • minik sivri biberleri doğrayabildiğimiz kadar küçük doğruyoruz.Derince bir tencereye 1 bardak yağımızı ekleyip,sivri biberleri tencereye alıyoruz.Biraz renkleri dönünce sirkeyi ilave ediyoruz.
  • patlıcanları soyup,limonlu  suda bekletiyoruz.Bu aşamada çok hızlı hareket etmeliyiz,patlıcanlar havayla temas edip asla kararmamalı.Mutfak robotuna partiler halinde atıp çok hızlı bir şekilde kıyıyoruz.iri bulgur taneleri gibi oluyorlar.Bekletmeden yağımıza ilave ediyoruz.Patlıcanlar altın rengini alana kadar pişiriyoruz.
  • Domatesin kabuklarını soyup robottan geçirip,tencereye alıyoruz.(kabuklarını soyarken keskin bir bıçak kullanıyorum,kaynar suyla uğraşmıyorum:(
  • bu arada salçalık biberleri 8-10 dakika haşlıyoruz.Kabukları kolayca çıkıyor.(bunu önceden hazırlamak gerekli aynı yapmak beni biraz gerdi:(
  • domatesler suyunu çekince,robottan geçirdiğimiz salçalık biber ve sarmısakları ekliyoruz
  • suyunu iyice çekince(pek suyu olmuyor)salça tuz ve pul biberi ekliyoruz.
  • Sıcakken kavanozlara doldurup ağzını kapatıp ters çevirip bir gece bekliyoruz.
    not:Robotumuzun bıçakları keskin değilse patlıcan sulanabilir,ve kararır.Siz sebzeleri sulandırmadan kıymanın bir yolunu bulursunuz:)
    Ben yaptım diye söylemiyorum,gerçekten muhteşem oldu.Belli ki acemi talihi.Yediğim en güzel lütenitsa.Kışın ısıtılıp, biraz cevizle kızarmış trabzon ekmeğimize,kıyılmış maydanoz biraz tulum peyniyle makarnamıza yarenlik edecek.Rabbim nasip kısmet eylerse.Biberi çıkarıp soğan eklerseniz,adı ajvar sos olur:)
     Naneler de balkon ki saksımdan:).Fazladan bir yarım saatiniz varsa,lütenisayı tel süzgeçten geçirerek,orjinalinde ki salça kıvamına getirebilirsiniz.posalı hali de, salça hali de muhteşem oluyor.
     Bizim evde mutfak mutfak olalı böyle tantana görmedi.Sadece sos yapmadım elbet.Bu domates pürem:)
    Üzerimde bir hamaratlık var,akıllara ziyan.fasulyeleri domatesle sarartıp,konserve yaptım.

    Yaptıklarıma kendimde inanamıyorum,hani salona dizip seyredesim var.Ben oldum ya!Artık bir"mutfak perisiyim"Şeftalilerde konserve oldular:)
    Hadi ne duruyorsunuz herkes mutfağa.
    Sevgiyle afiyette kalın inşaALLAH.

27 yorum :

  1. Okuyunca çok şaşırdım :)Aynı şeyleri yaşadım bu yıl kışlık hazırlık konusunda. Ben de Rizeliyim, hamsi,lahana, bi de fasülye olurdu ama ben de bu yıl ilk defa konserve yaptım Bursalılara uyup. Bir de Karacabey'de her sebze meyve inanılmaz taze ve ucuz olunca yapma isteği doğdu içimde. Ama yazıyı gerçekten o kadar yakın buldum ki kendime anlatamam :)
    Lütenitsa'yı da yeni duydum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aa hemşeri olduğumuza çok sevindim.ilk kez yaptık ya gör bak muhteşem olacak tadları.lütenitsayı mutlaka denemelisin.çok lezzetli bir sos.ee artık öyle közleme falan derdi de yok:)

      Sil
  2. Bursa'da salça girmeyen eve doktor girer 1 haftadır salça yapılıyor. domatesi ayrı biberi ayrı, kahvaltılık ayrı. dolaba giren vişne fasulyeyi saymıyorum buzluk dolu, reçellere turşular aman allahım :S çok yoruldummmmm

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kolay gelsin.benim de mutfağımın ortasında dinamit patlamış gibi.sanki seferberlik var,bunların hepsini nasıl bitireceğiz:)

      Sil
  3. zevkle okudum cok guzel hersey benimde hala ellerim yaniyor aci sos yaptim aksam bu sosu hic tatmadim cok guzel dediniz yapmak sart oldu:) ama patlican ve biber kozleniyor du oyle hatirliyirum demek ki boylede oluyor seftalieri hosaf gibi mi yaptiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim.afiyele yiyin inşaALLAH. patlıcan biber közlenmeden yapıldığı için çok kolay zaten.böyle yapan var mı bilmiyorum,ben yaptım çok güzel oldu.
      hoşaf gibi olmasın diye, 2 bardak suyla 2 bardak şekeri iyice kaynattım,sadece ısınmaları için şeftalileri içine atıp,hemen kavanozlara doldurdum.sanırım ısıdan yumuşadılar:(olsun derin dondurucuya da koydum.sevgiyle kalın.

      Sil
  4. bizde 2 hane olduğu için yenir biter :) salça yapmak zor ama tadı damadığımızda kalan bize ait güzel bir lezzet. hazı salçaları sevmiyorum:) bende beklerim emine hanım. sevgiler

    YanıtlaSil
  5. O kadar güzel anlatmışsın ki, akşama yapayım mı dedim ama yok yaa
    çok ekmek yedirir adama bu :D (yeni kaytarma şekli :D)

    ellerine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim.size de oluyormu bilmiyorum.bazen ekmeği öpüp koklayıp yediğim zamanlar oluyor(geçici bir delilik hali)o anlar için yaptım zaten :)

      Sil
  6. emine masal..hayran oldum anlatımına...konuşur gibi..yaptıkların bir harika...fasulyalarınla...şeftalini yapacağım..zira çok seviyorum...lütenitsanın bu yapılışı daha klay...geçen sene keşfettim..hakikaten çok güzel oluyor..ama seninki daha pratik...eeee ...ne de olsa karadeniz kızı...hamarat.. AYNUR YILDIZ KARATAŞ....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim aynur hanım.ziyaretinize de değerli yorumunuza da çok sevindim :)

      Sil
  7. süpersin..diyecek başka bir şey bulamıyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler romantikbutik,süpersin de yeter de artar bile :)

      Sil
  8. Lütenitsa adını ilk kez duyuyorum çok güzel tarif etmişsiniz okurken bayıldım. Ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  9. teşekkürler serpil,adını duymadığını lütenitsa duymasın çok üzülür:)mutlaka dene harika bir sos.sevgiyle

    YanıtlaSil
  10. Merhabalar bloğunuzu şimdi keşfettim. Yeni eve taşındım baharatlıgım yoktu almakda istemedim hep nette gördüğüm o el boyaması kavanozlardan yapmak için, bi süredir bunun için oğluma aldıgım salatalık turşusu kavanozlarını biriktiriyordum. İşe ara verip bi bakayım nasıl oluyormuş bu boya işi derken sitenizi gördüm bakınırken köşede karadeniz ve bursa ikilisini görünce bi heyecanladım. :) Harika şeyler yapmışsınızç Ellerineze saglık. Takibe aldım, Ben sitenizi didikleyeyim biraz, sizede kolay gelsin.. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim,ziyaretinize de güzel yorumunuza da çok memnun oldum.ben de işten artan zamanlarımda yapıyorum,size de kolay gelsin,çok eğleneceğinizden eminim :) sevgiyle...

      Sil
  11. müthiş bir blog yapmışsınız ve sıcaklığınız insanın içine işliyor. arkadaşımın tarifini dinler gibiydim okurken. ayrıca ben bursalıyım ve bursada yaşıyorum. değişik kültürlerin hanımlarına bayılıyorum ve hepsinden de arkadaşlarım var. iyiki de varsınız (hepiniz) :) bu arada sizi 10marifetten buldum ve bırakmayı düşünmüyorum. neşeli ve güzel çalışmalar inşallah...elifly

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim elif,bazen zamansızlıktan canı cehenneme blogun dediğim oldu.fakat sizin bu güzel yorumlarınız tekrar devam etmemi sağlıyor :) hayırlı bereketli günleriniz olur inşaALLAH...sevgiyle...

      Sil
  12. hepsi mükemmel

    YanıtlaSil
  13. Bir yıl rötarla okudum yazınız .Ben de bu günlerde grubuma ha bire yazıp gaz veriyorum yapmaları için Bak bakalım benim sos nasıl olmuş.
    https://www.facebook.com/groups/denenmisyasam/444176862391186/?notif_t=like

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mrb.eminim güzel olmuştur soslarınız :) benimkini de denemenizi öneririm, çok kolay ve lezzetli.blogda köfteden sonra en çok tıklanan yazılardan :) sağlıcakla...

      Sil
  14. Bende bugün yaptım çocuklar bayıldı, gerçekten çok lezzetli oluyor, bundan sonra mutfağı mız da yer alacak bir tat :)) Tuğba Güven

    YanıtlaSil
  15. lütenissa közlenmiş biber ve patlıcandan yapılıyor benim bulgar göçmeni bir arkadaşım var bu sene öğrendim içinede onların bir baharatı var o konuluyor harika oluyor ama sizinki daha pratik deniycem ,bende Karadenizliyim bloğunuz güzel ve samimi...

    YanıtlaSil
  16. merhaba çok rötarlı olarak yazıyorum ama ilk defa yapmayı deneyeceğim anlamadığım bir nokta var. Biberleri yağda çevirip sonra sirkeyimi ekledik tencereye ve robottan çektiğimiz patlıcanları ayrı bir yağdamı kavuruyoruz yoksa biberin kavrulduğu ve sirkenin eklendiği tencereye mi atıp kariştırıyoruz. burda biraz karıştırdım mantıgım almadı affınıza sığınarak yani biberler olunca sirke eklemek sonra patlıcanları eklemek yanlış da anlamış olabilirim. teşekkur ederim

    YanıtlaSil
  17. Merhaba emine hanım keyfinizi kacirmak istemem ama yorum yazmamak için kendimi zor tuttum lutenitsa bu kadar kolay hazırlanıyor kusura bakma senin o dedigin malzemeyle bir kavonoz belki cikar bir göçmen kızı olarak söylüyorum bunu bence yakınlarında bir bulgaristan gocmeni varsa ona rica et bir tadına batırırsın sana ondan sonra yaptiginiz sosa öyle ad verin o sizin yaptığınız lutenitsa nın yanindan bile gecmiyor sizin yaptığınız bambaska bir sey bence siz o yaptiginiza baska bir isim bulun yinede ellerinize saglik...

    YanıtlaSil