28 Eylül 2013 Cumartesi

EVDE KOLAY PEKMEZ YAPIMI

Yine ne mi yaptım?Bu kez öyle bir şey yaptım ki dünyanın tüm hamaratlarıyla,her mecrada kapışırım.Kendimle acaip gurur duyuyorum,eteklerim zil çalıyor,keyiften bildiğiniz sekerek yürüyorum.Evde pekmez yaptım,hemde çok fazla uğraşmadan.Hemen evde kolay pekmez yapma maceramı sizinle paylaşayım istedim.Önce ınternette araştırma yapıp,pekmez hakkında ne var ne yok hepsini yuttum.Pekmez toprağını nerde görsem tanırım,o kadar yani.Sonra doğru pazara gittim,hani şu bizim sosyetik pazara.Bu defa siyah kokulu üzüm aradım(yine tüm pazar ne yaptığımı biliyor)satıcılar seferber oldu siyah kokulu üzümü bulamadık.Çok lezzetli olan başka bir siyah üzüm önerdiler,ondan aldım.Sonra Ferhat Göçer'in üzüm şarkısını ayarladım.Avaz avaz üzüm şarkısını söyleyerek,kendime minik bir bağbozumu şenliği yaptım.

Aklıma gelince o güzel yüzün
Her yanımı kaplıyor tatlı bir hüzün
Aynı rüzgara vurgun iki yelken
Aynı salkımda ayrı iki üzüm

  
   Aslında hayal ettiğim bağbozumu şenliği böyle birşeydi.Başka bahara artık:)
Evde kolay pekmez yapmak için pekmez toprağı,odun külü veya karbonat kullanıyoruz.Pekmez toprağı beyaza çalan kireç oranı çok yüksek bir toprak.Bulması zor değil ama benim yaşadığım semtte çok fazla evcil hayvan olduğu için,park ve belediye arazilerinde bulduğum topraklardan tiksindim.Odun külünü bir fırından temin edebilirdim lakin tercihimi ingiliz karbonatından yana kullandım.

Malzemeler:
  • 6 kilo üzüm(Ben daha lezzetli diye siyah üzüm kullandım)
  • 3 tatlı kaşığı karbonat veya  bir tülbent parçasına bağlanmış 3 çorba kaşığı odun külü yada kireçli toprak
  • Üzüm şarkısının kaydı:)
Yapılışı:

1)Üzümleri sirkeli suda iyice yıkayıp,düdüklü tencereye alıyoruz(benim tencereme bir defada 3 kilo üzüm sığdı)
2)Üzümleri 20 dk.haşlıyoruz(sıkmakla uğraşmaya gerek yok.Süre tencereden tencereye değişir,iyice yumuşayacaklar)
3)Tel süzgeç veya kevgire döküp üzüm suyumuzu süzüyoruz.(6 kilo üzümden 4.5 litre üzüm suyu elde ettim,posayı saklıyoruz tel süzgeçten geçirip üzüm pestili yapacağız).Üzüm suyumuzu ağzı geniş bir tencerede ocağa alıp bir taşım kaynatıyoruz.
4)Bu aşamada kestirme işlemini yapacağız.Ben 3 tatlı kaşığı karbonatımı ekledim.Tencerede inanılmaz bir hışırtı oluyor ve kabarcıklar morarıyor bu doğru yolda olduğumuzun işareti:) Okuduğum yazıda  hışırtı kesilinceye kadar toprak ve karbonat miktarını artırmamız gerektiği yazıyordu.Ben acı olur diye bu kuralı ihlal ettim.
5)Ateşi kapatıp bir gece üzüm suyunu dinlendiriyoruz.
6)Ertesi gün üzüm suyunu tekrar kaynatıyoruz.Ben 80 dk. kaynattım.Fakat 70 dk nın sonunda ki yoğunluk çok daha güzeldi.Son 10 dk. gereksiz oldu.
7)Temiz bir tabağa kaşıkla bir damla pekmez akıtıyoruz dağılmıyorsa pekmezimizin kıvamı tamamdır.Yada kaşığa aldığımız pekmez iki damla şeklinde akıyorsa.Ben her ikisini de test ettim:)
    6 kilo üzümden yaklaşık 500 gr. pekmez elde ettim.Bir çorba kaşığı pekmez,iri bir salkım üzüme denk geliyor.İnsan bize pekmez diye ne yediriyorlar diye düşünmeden edemiyor.Asıl bomba tadında öyle yoğun bir meyva aroması var ki,meğer ben pekmez seviyormuşum.Hazır pekmezlerde hangisini yersek yiyelim aynı tadı alıyoruz ya.Ev pekmezinde meyvanın aromasını hissediyorsunuz.Muhteşem bir tat,ben yaptım diye mi böyle hissediyorum acaba:)
     Üzümleri sıkmakla uğraşmadığım için yıkama ve kaynatma dışında hiçbir zahmeti yok.Kaynarken de ilk bir saat,yanına uğramanıza gerek bile yok.Bir saatin sonunda yoğunlaşma başlıyor o evrede yanmasın diye 10-15 dak. başında bekliyorsunuz.Hepsi bu.Denemeye kesinlikle değer.Bir sonra ki denememi pekmez toprağı ve kokulu siyah üzümle yapacağım inşaALLAH.
Sevgiyle kalın...


71 yorum :

  1. Evde yapılan gibisi yok. Ellerinize sağlık;) 2. maddede üzümleri haşlıyoruz demişsiniz bu aşamada su katılıyor mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim,hiç su katmıyoruz.üzüm su oranı yok yüksek bir meyve. sıkma derdinden kurtulmak için haşlıyoruz.çok işe yarıyor:)

      Sil
    2. Pekmeze karbonat eklenmez. Üzüm suyu sıkıldıktan sonra özel bir toprakla muamele edilerek içerisindeki asit nötrleştirilir. Toprakta Yeterince dinlenmiş üzüm suyu süzülür, önce tencerede kaynatılır, daha sonra içerdiği suyun daha hızlı buharlaşması için ağzı geniş bir kapta kaynatılır. Köpüğü alınır. Yeterli kıvama geldikten sonra ateşten alınıp soğumaya bırakılır. Eğer yeterince kaynamazsa sıvı, üzüm suyu kıvamında kalır, bu da pekmezin erken bozulmasına neden olur.

      Sil
    3. verdiğiniz bilgiler için teşekkürler mustafa bey,pekmez toprağı bulamadığımız için karbonat kullandık ve 7-8 kişi denedik hepimiz başarılı olduk :)

      Sil
    4. Selam Emine hanım...Şu an sizin tarifi uyguluyorum. Karbonat ilave ettiğim anda yemyeşil oldu üzüm suyu ve köpürmeğe başladı ...Ne yapmam gerekecek...selamlar

      Sil
  2. hamarat hatun pekmezini bile kendi yapmış.
    maşallah

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler nabrut,tevazu göstermek isterdim,ama hiç içimden gelmiyorum,hamaratım dimi :)

      Sil
  3. e pes diyorum başka bir şey demiyorum...
    hayır diyorum:bravoooo :))

    ben pekmez kavanozunu her kahvaltıda masaya koyup bir kaşık bile ağzıma sokmaya üşenirken sen otur pekmez yap..korkar oldum ben senden...vallahi bravo...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim basilyus.açık söylemem gerekirse,bazen cesaretimden korkuyorum.karar verip başlıyorum.sonunu düşünsem kesinlikle başlamam herhalde.
      bu daha bir şey değil kaynatma salça yapmaya kalktım,öyle patlıyor ki hem kendimi yaktım hem bir hafta mutfak temizledim :)

      Sil
  4. Elinize sağlık Emine hanım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim hande hanım.sevgiyle...

      Sil
  5. eline sağlık bence güzel bir paylaşım. bu arada blogunu takibe aldım banada bekliyorum bye

    YanıtlaSil
  6. Merhabalar ben bu tarifinizi uygulayarak pekmez yapmaya çalıştım. Biraz önce üzüm suyuna karbonat döktüm ve şarap rengindeki suyum yeşilimsi bir renk aldı.ki ben sizin ölçülerinizden de az kullandım. Yarına kadar dinlendiricim. Sizinki de böyle mi olmuştu. İnşallah bunca emek ve üzüm heba olmaz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. endişelenmeyin,benimki de yeşillenmişti.şu ana kadar deneyen kimsenin ki başarısız olmadı.kaynamanın son dakikalarında tetikte olmak gerekli ne çok yoğun ne çok sıvı olmalı.kolay gelsin :)

      Sil
  7. Basardim galiba...Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. afiyetle güzel günlerde yiyin inşaALLAH,sağlık, şifa olsun :)

      Sil
  8. biz yılda 6 büyük kazanlarda yaparız..ve pazarlarda alıcılara satarız.pekmez için toprak kullanırız..mis gibi harika pekmez olur..kış boyunca ( evde 3 kişiyiz ) çocuguma hergün bir yemek kaşığı içiririm..5 litreden fazla tüketiriz...
    büyük kazanda ve odun da yavaş yavaş kaynatırız..karbonat bilmeyiz..yaptığınız orjinali olması gereken gibi oldu ise sorun yok elinize sağlık..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili adsız toprak bulamadığım için karbonatla deney yaptım :) tadı, bilinen üzüm pekmezlerine göre çok daha lezzetli oldu.Sanırım bunda sadece sofralık olarak üretilen lezzetli bir üzüm kullanmam etkili oldu.bu sonbahar toprakla da deneyeceğim inşaallah.sağlıcakla...

      Sil
    2. Merhaba bizde kazanlarda toprakla yapıyoruz ama biraz önce okuduğum makale kafamı karıştırdı toprağın zararlı olduğu kanserojen madde içerdiği yazıyor ve topraksız yapılması öneriliyor kazanda karbonat nasıl ayarlanır acep. :)

      Sil
  9. Harika bir tarif! İlk defa bu tarife göre pekmez yaptım. Kalsiyum karbonat kullandım. Tadı ve aroması nefis oldu! Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  10. hurma pekmezi nnasıl yapılır yardım istiyorum

    YanıtlaSil
  11. Çok teşekkürler tarif için.6 kg siyah üzümden 500 gr da bizim pekmezimiz çıktı,tadı müthiş güzel.Karbonatla beraber odun külüde azcık kullandık karbonat azcık taşırdı köpürerek.İyi günler.Sevinç

    YanıtlaSil
  12. Resimlerle birlikte muhteşem bir sunum olmuş, elinize sağlık. Hem pekmezi yaparken hem yazıyı hazırlarken... :) Sitenize katıldım ve takipçiniz oldum. Bana da gelir misiniz? Sevgiler... :)

    YanıtlaSil
  13. Tarifinizi uyguluyorum şu an! Dün başladım. Şu an kaynama aşamasında. Biraz yeşilimsi kef oluyor onu alıyorum. Sorum: üstü açık mı kaynasın?

    YanıtlaSil
  14. Yaptım hazır. Pekmezim siyah değil koyu kahve rengi, normal mi? Bir de hafif ekşimsi, neden olabilir? 6kg üzümden 1litre pekmez oldu, normal mi??

    YanıtlaSil
  15. Ben Yaptım tadı tuzlu oldu ve koyulaşmıyo 😔

    YanıtlaSil
  16. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  17. Ben de yaptım. Kıvamında sorun yok ancak karbonat tadını alıyorum. Sizde de var mıydı böyle bir tat?

    YanıtlaSil
  18. Merhabalar .. bende yakin zamanda denemeyi dusunuyorum fakat uzum tam olarak nasil olmali? bahcmizdeki siyah uzumler uygunmudur emin deilim :( birde uzumu kaynattiktan sonra geriye kalan kabuk ve cekirdekleri pestil yapiminda kullanacagim demissiniz tarifini verebilir misiniz? Tesekkurler :) pinar

    YanıtlaSil
  19. slm hepinize bilgileriniz için teşekkürler.Bende bugün evde pekmez yapmayı deneyecem.Üzümler bağçemizden kül kullanmayı düşünüyorum fakat biz sobada pireslenmiş odun kullanıyoruz onun külünü kullana bilirmiyim birde ben üzümleri tek tek salkımdan ayırdım tencerede dahaçok üzüm olsundiye cevabınızı bekliyorum herkeze hayırlı güzel günler dilerm.

    YanıtlaSil
  20. slm hepinize bilgileriniz için teşekkürler.Bende bugün evde pekmez yapmayı deneyecem.Üzümler bağçemizden kül kullanmayı düşünüyorum fakat biz sobada pireslenmiş odun kullanıyoruz onun külünü kullana bilirmiyim birde ben üzümleri tek tek salkımdan ayırdım tencerede dahaçok üzüm olsundiye cevabınızı bekliyorum herkeze hayırlı güzel günler dilerm.

    YanıtlaSil
  21. slm hepinize bilgileriniz için teşekkürler.Bende bugün evde pekmez yapmayı deneyecem.Üzümler bağçemizden kül kullanmayı düşünüyorum fakat biz sobada pireslenmiş odun kullanıyoruz onun külünü kullana bilirmiyim birde ben üzümleri tek tek salkımdan ayırdım tencerede dahaçok üzüm olsundiye cevabınızı bekliyorum herkeze hayırlı güzel günler dilerm.

    YanıtlaSil
  22. 2013 de yazdığınız bu blogu ben 3 sene sonra hortlattim ama, sizin yapmayı istediğiniz kokulu üzümler bizim bahçemizde vardı ve karbonat kullanarak çok güzel bir Pekmez yaptık :) . Sizin bu yazınız çok yardımcı oldu bu konuda. Teşekkürler. Burada bazı deneme arkadaşlar tuzlu veya karbonatlı tadı oldu demişler ama burada püf nokta karbonat attıktan sonra oluşan yeşil köpüğü uzaklaştırmakta.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mücahit bey bende evde uzum pekmezi yapmak istiyorum oğluma surekli marketten yedırıyorum kafama takılan bisey var normal karbonat mı kullandınız bide eczanelerde satılan ingiliz karbonatı varmış yoksa ondanmı kullandınız bide odun kuluyle aynı sekilde oluyo mu odun kuluyle deneyip yorum atan olmamis kararsız kaldım

      Sil
    2. Ben de yapacağım inşaallah ama odun külüyle yapacağım İngiliz karbonatını bulamadım odun külüyle olunca tülbente bağlanmış halde ekleyeceğiz

      Sil
    3. Ben de yapacağım inşaallah ama odun külüyle yapacağım İngiliz karbonatını bulamadım odun külüyle olunca tülbente bağlanmış halde ekleyeceğiz

      Sil
  23. Bugun bende yapdim Birazini sizin yarif gibi yapdim pekmez toragi ile toprak 6 kilo uzume uc yemek kasigi az geldi sanirim hafif eski gibi geldi kalanida un torbasina koyup cizmeleri giyip torba bagladim ayagima yarim torbaya uc avuc dolusu toprak katdim bir guzel ezdim kaynatdim suan dinlenmede yarin kaynatacagim ama guzel oldu girunusunden belli vede ben pekmezi kendi bahcemin uzumu sizin arayip bulamadiginiz kokulu uzumden ve bir kac senedir yapiyorum Herkese afiyet olsun Kendin kokusunu alarak yapmak bam baska zevk veriyor kaynarken suan bile pekmez kokusuna bayiliyorum Almanyadan selamlar

    YanıtlaSil
  24. Tarifinizi denedim karbonat katınca kıpkırmızı olan üzüm suyum yeşerdi :( sabahtan beri uğraşıyorum, ne yapmam gerekir?

    YanıtlaSil
  25. toprak kül filan ne diye katıp meyvenin doğal asitliğini bozuyorsunuz. direk olarak suyunu kaynatın köpükleri yoğunlaştıkça kevgirle alıp atın.toprak bazik olduğundan ilk başta,içindeki partiküllerin dibe çökmesi esnasında şıranın fermentasyona geçmesini önler. bir yada iki gün bekletilrn şıra duru bir hale geçer.daha sonra şıra üstten alınır ve tortular dipte bırakılıp berrak şıradan çok kaliteli pekmez yapılır.toprak filan kansorejen yada zararlı metaller, maddeler içerebilir sakın kullanmayın. benim herzaman yaptığım gibi direk sade üzüm suyunu kaynatıp pekmezinizi yapın..doğal asitliğinide bozmayın.karbonat çok gereksiz hemde sodyum yani tuz oranını artırıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sekeri az meyvelerde sadece kaynatarak kıvam olusur mu..

      Sil
  26. İlk defa deniyorum sanırım onca emeğim boşa gitti :(

    YanıtlaSil
  27. 100 kg elmadan yaklaşık 8 litre üzümdende 12 litre pekmez elde ediliyor.ne toprak ne kül nede karbonat benzerine gerek yok ve kullanmıyorum. katkısız saf meyve pekmezi elde ediyorum. sırada nar armut ve portakal pekmezi var.çok zevkli bir uğraşı.pırıl pırıl ışıldayan pekmezleri seyretmek de çok zevkli oluyor.

    YanıtlaSil
  28. arpadan yaptığım pekmezin ise çok daha hafif ve sağlığa çok faydalı malt şekeri ihtiva ettiğinden dolayı apayayrı bir yeri var.yapımı biraz uzun sürüyor sadece.tadı ise çok farklı.

    YanıtlaSil
  29. Pekmeze karbonat eklenmez diyen yorumlar yapılmış. Geleneksel olarak pekmez kil ile yapılıyor olabilir ancak killi toprakta radyasyon oranı yüksek olabilir, bu nedenle karbonat daha güvenli. Bir de aşırı kaynatılan pekmezlerin mide kanserine yol açtığını söyleyen tıbbi çalışmalar var. Buna da dikkat etmek lazım.

    YanıtlaSil
  30. Ellerinize sağlık emine hanım. Su an tam aradığım tarifi buldum vede uyguluyorum. Fakat bir sorum var:karbonatı katınca yeşilli köpük oluşmaya başladı. Böyle mi olması gerekiyor ki? Karıştırdım yeşilli köpük ler gitti ama tencerenin etrafı yem yeşil? Sizdede öyle oldu mu?
    Bu gecelik dinlesin,yarina devam :) görüşmek üzere.
    Emine

    YanıtlaSil
  31. Ben su kattım kaynatirken insan der su katmayın diye.

    YanıtlaSil
  32. Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  33. Tebrik ederim biz köyde babaannemin 200 yıllık bağından organik üzümlerle pekmez toprağından yaparız ve 8 saate yakın odun ateşinde bakır kazalarda kaynatırız aroması kokusu şifası anlatılamaz

    YanıtlaSil
  34. İsteyene temin edebiliriz yüzde yüz garantili istediğiniz laboratuvarda inceletebilirsiniz

    YanıtlaSil
  35. Fermente elma ve üzüm sirkelerimiz siyah çekirdekli kuru üzüm hepsi doğal

    YanıtlaSil
  36. Ben bugün karbonatla yaptim üzüm ekşisi oldu Pekmez olmadi neden aceba 3litre suya 1.5 tatli kasigi karbonat Koymustum.

    YanıtlaSil
  37. Karbonatini kattıktan köpüğünü aldıktan sonra süzdürecek miyiz

    YanıtlaSil
  38. Benimki de acaba ekşi mi olacak

    YanıtlaSil
  39. Benimkisi çok ekşi oldu ben de şeker koydum

    YanıtlaSil
  40. Çatlak yemin ederim bu kadın.....

    YanıtlaSil
  41. Oncelikle tebrik ediyorum evde pekmez yapmak cesaret ister suan bende araştırma yapıyorum elimde 6 7kilo kadar üzüm var y3nmiyor ziyan olmasını istemiyorum düdüklü tencereye üzüm leri koyup su ekliyormuyuz kaç dakika kaynatılır

    YanıtlaSil
  42. Annemle denedik çok güzel pekmez oldu 😊

    YanıtlaSil
  43. bende dun uzunleri ezip kaynatip bugun pekmezim hazir basta olmadi sandim ama son dakka kivam harika oldu

    YanıtlaSil
  44. yanliz cok kaynatinva cok kivamli oluyor kaynatma suresi cok onemli

    YanıtlaSil